خشونت خانگی و زنان! 


* Amnesty international فرانسه به دولت فرانسه هشدار داده که آمار زنانی که از همسرانشان کتک می خورند در فرانسه بالا رفته و بايد اين موضوع رو جدی گرفت. از هر ۱۰ زن( فرانسوي، مهاجر، دارای تابعيت فرانسوی و غيره) ۱ نفر قربانی اين خشونت خانگی ست. هر ۴ روز، يک زن در فرانسه جان خودش رو در اثر اين خشونت از دست ميده. اين خبر امروز و نگرانی های فراوان در اين مورد، خبر کاريکاتورها رو تحت شعاع قرار داه. این در حالیست که تعداد کمی از این زن ها جرات می کنند که از این مصیبت با دیگران حرف بزنند. یه نوع سرشکستگی، احساس حقارت کردن. در نظر بگیرید یکی هر روز به هر بهانه ای شما رو کتک بزنه. می تونید تصور کنید چطور تبدیل به موجودی بدبخت می شید و گوشه گیر؟ پر و بال هاتون شکسته شده باشه و دیگه نای مبارزه نداشته باشید.​ شکستن سکوت بهترین روش مبارزه ست.

** تو رو به هر چی می پرستيد اگر در اطرافيانتون کسی رو می شناسيد که شوهرش دست بزن داره، اگر بهشون نزديک هستيد، اگر طرفتون واقعا دلش می خواد و دنبال پیداکردن راه حلی
برای این عادت زشته و در واقع نمی خواد این وضعیت اینطور ادامه پیدا کنه، سعی کنيد متقاعدش کنيد که بره پيش روان پزشک. به زن های گرفتار خشونت خانگی تا جايی که می تونيد کمک کنيد. اگر به کسی توصيه کنيد که "بمان و تحمل کن چون بچه داری!" بزرگترين ظلم رو در حق اون و بچه هاش کرديد. مردی که به خودش اجازه می ده دست روی همسرش بلند کنه ، به هر بهانه اي، تاکيد می کنم به هر بهانه اي، مريضه و محتاج درمان و رسيدگی. اگر هم با پررویی اصرار بر تکرار این خشونت ها داره، دیگه هیچ امیدی نیست. اکثر اون ها کسانی هستند که در بچه گی خودشون قربانی اين خشونت ها بودند.​ يا پدرشون رو به عنوان الگوی خود پذيرفتند يا به شدت محروم بودند و باهاشون بد رفتاری شده.​ خواهش می کنم حساسيتتون رو در اين مورد زياد کنيد.

*** من ۲۱ سالم بود که يکی از عزيزترين دوستام دچار اين مصيبت شده بود. روزی که فهميدم و با توجه به شکنجه هایی که شده بود و برام تعریف می کرد بهش گفتم اين ديوانه ست بايد ازش جدا بشی . بچه هم که نداری. واقعا هيچ راهی نبود. پدر اين آقا تو اين سن و سال با وجود داشتن عروس و داماد ، زنش رو کتک می زد و البته اين ها به شدت آبرو داری می کردند به اصطلاح ظاهر رو حفظ می کردند. روزی که دوستم داشت خدا رو شکر جدا می شد، پسره ی ... اومد سراغش که از تهديد و ترعيب استفاده کنه.ما هم بوديم. با پررویی می گفت : من حق دارم که این کار رو می کنم و باید ادبش کنم. اون روز من با اين آقا يه کم حرفم شد و البته با کمال ادب که البته لياقتش رو نداشت. اصلا هيچی نمی فهميد.​منم ديگه صبر نکردم و راهم رو کشيدم و رفتم ولی با صدای بلند گفتم: بی شعور نفهم! ( یه چیزی تو این مایه ها) عصبانی شد و گفت: ايشون با من بودند؟ منم با تمسخر بهش گفتم: نه پس با خودم بودم! اين فحش شيرين ترين و دل خنک ترين و خوش آوا ترين فحش زندگی من بود و بابتش به هيچ عنوان متاسف نيستم. ( من با هر گونه فحش رکیک، دعوا، خشونت مخآلفم.) . اين دوست گل گاهی اين جا برام پيغام می ذاره. به خاطر جدا شدنش و قوی بودنش و ايستادگی ش بهش افتخار می کنم. الآن سالهاست ازدواج کرده و بچه ی نازی داره و اون روزهای تلخ و سياه رو فراموش کرده هرچند ميگه که بعضی وقتها کابوسش به سراغش مياند.

****به همت نوشين احمدی خراسانی عزيز کتابی هر ماه چاپ می شه به اسم "فصل زنان" که همسر جان چند تاییش رو برام خریده و فرستاده. مقالات، نوشته ها، خاطرات جالبی از زنان و فعالیتشون در این کتاب چاپ می شه که واقعا ارزشمند و نشونه ی تلاش اون هاست. خیلی وقت بود می خواستم ازشون تشکر کنم که نمی شد.​حالا یه بار دیگه در این باره مفصل می نویسم. یه مقاله ای اون جا خوندم در باره ی همین خشونت های خانگی و توضيح کامل و مفصل نگارنده درباره ی خصوصيات اين قربانيان. اين که چطور جامعه و قانون در سطح وسيع و بعد خانواده و اطرافيان در مرحله ی دوم، اين زنان رو محکوم به ماندن و تحمل کردن می کنند و اين سيکلی ست که تکرار می شه.

***** تلويزيون فرانسه کليپ تبليغاتی جالبی پخش می کنه که به نظرم گويا ترين کليپی ست که تا حالا ديدم:
۱- چهره ی زيبا در نمای نزديک يک زن. با چشمان آبی و مو های مشکي. جمله ی "دوستت دارم" روی صفحه همزمان پديدار می شه. "Je t'aime"
۲- جمله ی " خيلی دوستت دارم" و چهره ی زن با يک چشم کبود و لپ سياه شده. "beaucoup"
۳- جمله ی " عاشقانه دوستت دارم " و دو چشم کبود. گوشه ی لب پاره شده."passionnémant"
۴- جمله ی " ديوانه وار دوستت دارم" و دو چشم باز هم کبود.​دو طرف لب پاره شده، پيشانی زخمي، چانه ی کبود."à la folie"
۵- پيکر بی جان زن روی تختی در پزشکی قانوني از بالا فيلمبرداری شده و جمله ی " اصلا دوستت ندارم"! "pas du tout"

****** بچه هايی که فرانسه هستند امشب برنامه ی ça se discute به اين موضوع می پردازه. حتما ببينيد! شهادت زنانی که سالها سکوت رو انتخاب کردند.​ تيتر اين برنامه : "شکستن سکوت" است.

******* کسی آماری درباره ی زنان کتک خورده در ايران داره؟​ هرچند حدس زدنش سخت نيست!

******** حامد عزيز اين عکس های زیبا رو گرفته. از دستشون نديد.​ دست گلت درد نکنه و آفرين!



Comments: Post a Comment






تماس با من

دوستان



آرشيو

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Weblog Commenting by HaloScan.com